[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Rozdział 4. Soczewki i efekty przezroczystości
109
And, Or, Xor. Te trzy tryby są wzajemnie połączone ze sobą, a ich funkcjonowanie
z pewnością lepiej rozumieją matematycy aniżeli przeciętni użytkownicy
programu. And oznacza logiczne I; w tym trybie przezroczystość powstaje
w wyniku przekształcenia wartości skali szarości przezroczystości w wartości
binarne i zastosowania Boole’owskiej formuły AND. Tryb Or oznacza logiczne
Lub i tworzy przezroczystość w taki sam sposób, z tym że stosuje Boole’owską
formułę OR. Tryb Xor oznacza różnicę symetryczną i tworzy również w taki sam
sposób przezroczystość, lecz z zastosowaniem Boole’owskiej formuły Xor.
Red, Green Blue (czerwony, zielony, niebieski). Zrozumienie efektów
przezroczystości powstałych w wyniku zastosowania tych trzech trybów jest
również zadaniem dla matematyków. Każdy z tych trybów filtruje odpowiedni
kanał modelu kolorów RGB, aby uzyskać w ten sposób wartość koloru skali
szarości przezroczystości, która zostaje zastosowana na przezroczystym obiekcie.
n n
CorelDRAW 11 umożliwia przypisywanie przezroczystości do wypełnienia (Fill), kon-
turu (Outline) lub obydwu tych właściwości jednocześnie. Odbywa się to z poziomu
menu rozwijanego znajdującego się na pasku właściwości (zobacz rysunek 4.26).
Opcje kontrolujące
przypisywanie przezroczystości
do wypełnienia, konturu
lub obydwu tych właściwości
jednocześnie
Umożliwia to sprawowanie kontroli nad tym, które z oryginalnych właściwości obiektu
będą przezroczyste. Do tej pory przezroczystość mogła być przypisana tylko do właściwo-
ści wypełnienia oryginalnego obiektu, podczas gdy właściwości obrysu były ignorowane.
Rysunek 4.27 przedstawia przykładowe obiekty przezroczyste z efektem przezroczysto-
ści przypisanym tylko do wypełnienia (opcja Fill Only), tylko do konturu (opcja Outline
Only) i do obydwu tych właściwości jednocześnie (opcja All) (ustawienie domyślne).
Efekt zastosowania
przezroczystości
tylko do wypełnienia,
tylko do konturu
i do obydwu tych
właściwości
jednocześnie
110
Część I Efekty specjalne
n
Możliwość blokowania widoku przezroczystego obiektu nie jest dostępna wyłącznie dla
efektów przezroczystości — efekty soczewki również posiadają podobną funkcję, która
nosi nazwę Freeze. Aby zablokować bieżący widok obiektów umieszczonych pod obiek-
tem przezroczystym, kliknij ikonę Freeze na pasku właściwości (zobacz rysunek 4.28).
Wówczas obiekt, na którym zastosowano efekt przezroczystości, można przesuwać lub
przekształcać w dowolny sposób, bez modyfikacji samego widoku.
„Zamrażanie” przezroczystości
z poziomu paska właściwości
Dla przykładu, rysunek 4.29 ilustruje efekt przezroczystości przypisany do gwiazdy
umieszczonej na wierzchu elipsy z przypisanym wypełnieniem linearnym (Linear). Ko-
pia gwiazdy umieszczona po prawej stronie demonstruje, że widok pozostaje niezmie-
niony, nawet jeśli kształt zostanie przemieszczony.
Ta gwiazda
z przypisanym efektem
przezroczystości
została „zamrożona”
i skopiowana. Zwróć
uwagę, że widok
w obrębie gwiazdy
pozostał nienaruszony
Wyłączenie opcji Freeze (bez rozgrupowania efektu) powoduje przywrócenie zwykłego
stanu przezroczystego obiektu.
n
Jeśli utworzyłeś specjalny efekt przezroczystości, możesz skopiować właściwości prze-
zroczystości na nowe obiekty poleceniem Copy Transparency Properties (zobacz rysunek
4.30). W tym celu wybierz Effects/Copy Effect/Lens From i kursorem naprowadzającym
wskaż obiekt z przypisaną przezroczystością. Właściwości efektów przezroczystości mo-
żesz również skopiować kliknięciem ikony Copy Transparency Properties znajdującej
się na pasku właściwości, gdy wybrane jest narzędzie interakcyjnej przezroczystości.
Kopiowanie efektów
przezroczystości
z paska właściwości
Aby skopiować właściwości przezroczystości na obiekt z pomocą dowolnej z omówio-
nych technik, wykonaj poniższe ćwiczenie:
Rozdział 4. Soczewki i efekty przezroczystości
111 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp28dg.keep.pl