[ Pobierz całość w formacie PDF ]

określa, w jaki sposób można uzyskać dostęp do elementów dokumentów HTML z po-
ziomu języka JavaScript i jak wykonywać na nich operacje. Ten aspekt języka omówiono
w dalszej części tej książki.
W praktyce ECMAScript nie jest językiem, którego powinni się uczyć programiści
piszący skrypty JavaScript. Jest on przeznaczony dla projektantów przeglądarek, którzy
powinni zadbać, aby ich implementacja JavaScript zawierała te same funkcje, co imple-
mentacje w innych przeglądarkach.
Język ECMAScript stanowi istotny krok na drodze do większej jednolitości języka
JavaScript. W JavaScript zawsze znajdą się elementy, które nie będą częścią specyfi-
kacji ECMAScript, częściowo po to, aby zapewnić wsteczną zgodność ze starszymi
przeglądarkami. Język JavaScript jest zgodny z ECMAScript, a ponadto zawiera do-
datkowe właściwości.
Sporo miejsca zajęło jak dotąd opisanie tła języka JavaScript; teraz przejdziemy do
omówienia sposobu wykorzystania samego języka.
32 JavaScrIpt dIa każdego f& Część I
Zaczynamy
Aby stać się autorem skryptów JavaScript, potrzebujemy dwóch narzędzi: edytora tek-
stowego oraz przeglądarki WWW.
Wybór edytora tekstowego i przeglądarki WWW
Zapewne do tworzenia stron WWW przyzwyczailiśmy się wykorzystywać edytory typu
WYSIWYG (What You See Is What You Get, czyli  otrzymasz to, co widzisz ), jak: Adobe
GoLive, Microsoft FrontPage lub NetObjects Fusion. Jednak, aby tworzyć skrypty, bę-
dziemy musieli przyzwyczaić się do ręcznego wpisywania kodu, chociaż takie edytory,
jak Adobe GoLive oraz Macromedia DreamWeaver zawierają wbudowane mechanizmy
służące do tworzenia skryptów JavaScript, z których można korzystać bez konieczności
rozumienia kodu generowanego przez program. Zazwyczaj edytory WYSIWYG generują
miłe dla oka efekty, ale jeżeli nie rozumiemy języka JavaScript, który leży u podstaw
tych efektów, nie będziemy w stanie ich zmodyfikować, a tym samym uzyskać dokładnie
takich wyników, jakich oczekujemy.
Opisane w tej książce przykłady umieszczono dla wygody na dołączonej do niej płycie
CD-ROM. Jeżeli jednak wpiszemy kod samodzielnie, zapamiętamy o wiele więcej.
Zachęcamy zatem, aby to robić. Nawet te sytuacje, w których popełnimy błędy przy
wpisywaniu kodu, pomogą nam poznać informacje potrzebne do tego, aby stać się wy-
dajnym autorem skryptów.
Bez względu na to, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, jeśli chcemy napisać własne
skrypty, będzie nam potrzebne narzędzie do ich wpisywania, czyli edytor tekstów.
Kiedy zapisujemy tekst w procesorze1 tekstu, jest on zapisywany w pliku, który zawiera
wiele kodów formatowania. Przeglądarki nie potrafią obsługiwać takich kodów. Do
zapisania skryptu możemy zatem wykorzystać procesor tekstu, ale powinniśmy pa-
miętać, aby zapisać plik w formacie zwykłego tekstu (ASCII). Często jest z tym więcej
problemów niż jest to warte. Z drugiej strony, edytor tekstowy zapisuje tekst w formacie
ASCII, bez dodawania zastrzeżonych kodów, które są niezrozumiałe dla przeglądarki
WWW. Posługując się edytorem tekstu można również w stosunkowo prosty sposób
zapisać pliki z rozszerzeniem .htm lub .html.
W tej książce będziemy konsekwentnie wykorzystywać rozszerzenie .htm. Przeglą-
darki na 32-bitowych platformach Windows traktują pliki z rozszerzeniem .htm tak
samo, jak pliki z rozszerzeniem .html. Na niektórych platformach jednak dozwolone
jest wykorzystanie jedynie trzyliterowych rozszerzeń. Jeżeli wykorzystujemy taką plat-
formę, wówczas będziemy mogli posługiwać się jedynie rozszerzeniem .htm.
Użytkownicy Windows z pewnością mają zainstalowaną jakąś wersję Notatnika. Aby go
uruchomić, należy kliknąć ikonę Notatnik w menu Start, Programy, Akcesoria. Notatnik
1
Przez  procesor rozumie się tutaj złożony edytor tekstowy, taki jak Microsoft Word, zaś  edytorem
nazywany jest zwykle prosty edytor w rodzaju systemowego Notatnika Windows  przyp. tłum.
RozdzIał 1. f& Podstawy33
będzie odpowiednim narzędziem do tworzenia większości skryptów JavaScript, ale
jeżeli pliki osiągną zbyt duże rozmiary, możemy skorzystać z edytora WordPad lub po-
brać bardziej zaawansowany edytor tekstu np. TextPad. Dla użytkowników systemu
MacOS wystarczy na początek edytor SimpleText, ale w miarę tworzenia dłuższych
i bardziej skomplikowanych skryptów może przydać się edytor posiadający więcej
funkcji, jak choćby BBEdit.
Większość zrzutów ekranów w tej książce wykonano posługując się Notatnikiem oraz
przeglądarką Netscape 6 dla platformy Windows. Czytelnicy mogą pracować w innym
systemie operacyjnym, np. MacOS lub jednej z odmian systemu UNIX, zatem wyniki
uzyskane na ekranie mogą się nieco różnić od pokazanych w książce. Jeżeli uzyskamy
nieco inny wynik, nie powinniśmy się tym zbytnio przejmować. Różne przeglądarki
na różnych platformach wyświetlają elementy w nieco odmienny sposób, ale dane
pozostają te same.
Po utworzeniu skryptów należy je oczywiście przetestować, aby upewnić się, że działają
oraz działają tak, jak tego oczekujemy. Fakt, iż Czytelnicy interesują się nauką Java-
Script świadczy o tym, że z pewnością potrafią posługiwać się przeglądarkami WWW,
np. Microsoft Internet Explorer lub Netscape Navigator. O ile tylko nasza przeglądarka
potrafi obsługiwać skrypty JavaScript i ma włączoną obsługę tego języka, na tym etapie
wybór konkretnej przeglądarki nie ma znaczenia. Zarówno przeglądarka Netscape
w wersji 6, jak i dowolna z ostatnich wersji przeglądarki Internet Explorer pozwoli na
przeglądanie wyników działania naszych skryptów.
Podczas nauki języka JavaScript dobrze jest mieć dostęp do kilku przeglądarek WWW,
aby móc przetestować kod we wszystkich tych przeglądarkach. Podczas przeglądania
skryptów w wielu przeglądarkach dobrze jest znać różnice w wyglądzie stron WWW
oraz w sposobie działania elementów interaktywnych. Wiedząc o tych różnicach, bę-
dziemy zdawać sobie sprawę z tego, co widzą użytkownicy, którzy odwiedzają nasze
strony WWW.
Oto lista niektórych dostępnych obecnie przeglądarek WWW wraz z adresami URL,
pod którymi możemy je pobrać, jeżeli jeszcze nie zainstalowaliśmy ich w naszym
komputerze:
Internet Explorer. Najnowsza wersja tej przeglądarki to 6.0. Można ją pobrać
pod adresem http://www.microsoft.com/windows/ie/. Jeżeli dysponujemy
wcześniejszą wersją przeglądarki Internet Explorer i chcemy ją uaktualnić,
powinniśmy otworzyć przeglądarkę Internet Explorer, przejść do menu
Narzędzia i wybrać polecenie Windows Update, co spowoduje zainicjowanie
procesu uaktualniania naszej przeglądarki. Jeżeli nigdy wcześniej tego
nie robiliśmy, bądzmy przygotowani na to, że może to trochę potrwać,
gdyż może się zdarzyć, że przed pobraniem nowej wersji przeglądarki
Internet Explorer będziemy zmuszeni pobrać kilka  kluczowych aktualizacji.
Netscape Navigator 4.7 można pobrać pod adresem http://home.netscape.com/
browsers. Ze strony tej można także uzyskać dostęp do szeregu przeglądarek
firmy Netscape.
Przeglądarkę Netscape Navigator 6.2 można znalezć pod adresem
http://home.netscape.com/browsers/.
34 JavaScrIpt dIa każdego f& Część I
Przeglądarkę Mozilla można pobrać pod adresem http://mozilla.org/releases/.
Opera 6 jest dostępna pod adresem http://www.opera.com/download/.
Aby korzystać z przeglądarki, nie musimy być połączeni z Internetem. Strony WWW
zapisane w naszym komputerze można ładować i przeglądać lokalnie.
Podstawowe sprawy do zapamiętania
Przedstawimy teraz pewne podstawowe zasady, o jakich należy pamiętać podczas
tworzenia skryptów w języku JavaScript. Z czasem będziemy je stosować niemal od- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sp28dg.keep.pl